Berbeza agama, wartawan TV3 ded4h dah biasa pvasa sejak Ramadan 20 tahun lalu

Malaysia cukup dikenali dengan kepelbagaian kaum serta budaya yang menjadi kebanggaan serta kekuatan rakyatnya untuk sentiasa bersatu padu dalam suasana aman harmoni.

Selain itu, sifat hormat menghormati terhadap kepercayaan agama satu sama lain juga boleh mengeratkan hvbungan sesama insan.

Begitulah seperti kisah seorang wartawan TV3 bernama Kumaran Rajamoney yang tidak pernah melepaskan peluang untuk berpvasa di bulan Ramadan sejak 20 tahun lalu ini.

Mula berpvasa di bulan Ramadan sejak usia 16 tahun

Memetik temubual bersama Getaran, amalan berpvasa di bulan Ramadan sudah menjadi satu kebiasaan baginya.

Dia juga akan berasa janggal jika tidak melakukannya atas sebab tertentu seperti jatuh sakit.

Bagaimanapun, Kumaran berkata bulan Ramadan tahun ini memberi sedikit kelainan buatnya kerana ia jatuh pada tarikh hari lahirnya iaitu pada 13 April lalu.

Bercerita sedikit tentang latar belakang dirinya, lelaki berketurunan India itu mended4hkan sudah mula berpvasa sejak umur 16 tahun.

“Saya mula pvasa sejak usia 16 tahun sewaktu sedang bekerja secara sambilan di sebuah butik pengantin. Waktu itu, majikan saya sememangnya menyediakan sarapan dan makan tengah hari buat semua pekerja.

“Tiba bulan pvasa, majikan saya itu menyediakan juadah berbuka pula kepada kakitangan yang rata-ratanya Melayu. Bermula dari situ saya mula belajar dan berjaya pvasa selama seminggu.” ujarnya.

Cuba tingkatkan hari berpvasa setiap tahun

Sejak hari itu, Kumaran berusaha untuk meningkatkan jumlah hari berpvasa sehinggalah berjaya berpvasa penuh sewaktu zaman bujang dari tahun 2005 hingga 2008.

Berkongsi pengalamannya berpvasa , waktu itu dia tinggal bersama rakan serumah berbangsa Melayu.

Setiap Ramadan, mereka akan mengejutnya untuk sahur dan mengajaknya berbuka bersama-sama.

“Kini apabila sudah berkerjaya dan berkeluarga, kadang-kadang saya terpaksa ponteng pvasa kerana terdapat kenduri saudara-mara dan sebagainya. Tetapi jika tiada aral, saya tetap akan berpvasa dan tahun lalu, saya berpvasa selama 28 hari.” katanya lagi.

Ibu terima baik hasrat menunaikan pvasa

Tambah ayah kepada seorang cahaya mata perempuan itu, ibunya juga pernah berpvasa di bulan Ramadan sewaktu bekerja di sebuah kilang dahulu.

Malah, ibunya tidak pernah menghalang tindakannya kerana wanita itu juga kerap berpvasa mengikut tuntutan agama mereka.

“Cuma isteri, S. Kanjana, 36, yang merasa pelik ketika kami mula-mula berkahwin pada 2014 dulu. Namun akhirnya, dia faham akan apa yang saya lakukan malah turut membeli kurma untuk saya berbuka pvasa.” luahnya bangga.

Kumaran juga mended4hkan pernah diminta oleh individu tertentu untuk membantu membelikan makanan buat mereka yang tidak berpvasa.

Namun dia men0lak permintaan tersebut kerana disifatkan sebagai tidak manis untuk dilakukan.

 

Sumber: Getaran (Rafisqi Radhi), Instagram Kumaran Rajamoney, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Seni Hiburan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*