‘Tak nak jaga tak apa, tapi jangan fitn4h beliau’- Pusat jagaan pert4han Makcik Zahrah

Baru-baru ini, viral di media sosial kisah seorang warga emas yang mend4kwa dirinya di4baikan sembilan anak kandvng.

W4rga emas dikenali sebagai Zahrah itu memberitahu, dia mempunyai anak yang tinggal di Shah Alam namun menantu men0lak untuk menjaganya di atas alasan susah mahu berjalan.

Perkongsian tersebut menarik perhatian netizen yang rata-ratanya mengec4m tindakan tidak bertanggungjawab anak-anak.

Walau bagaimanapun, muncul pula resp0n balas seorang individu yang mengaku sebagai salah seorang menantunya.

Menurut wanita itu, ibu mertuanya yang terlebih dahulu membvang anak-anak dari hidup sejak kecil.

Malah, suaminya yang miskin did4kwa selalu menjadi m4ngsa hinaan ibu sendiri.

Susulan itu tersebut, pihak pusat jagaan tampil mempert4hankan Makcik Zahrah.

Menurut Rumah Jagaan dan R4watan Orang Tua Al-Ikhlas, warga emas itu bukan orang yang senang dan meneruskan hidup dengan bantuan daripada Baitulmal.

“Biarlah kami menjaga Makcik Zahrah. Tak nak jaga tak apa. Jangan f1tnah beliau. Makcik Zahrah bukan orang senang. Beliau hidup dengan svmbangan Baitulmal,” katanya menerusi Facebook.

T4ngkap layar kenyataan Rumah Jagaan Dan Rawatan Orang Tua Al Ikhlas menyangkal d4kwaan seorang wanita dipercayai menantu Zahrah yang men4fikan bukan anak-anak meng4baikan ibu mereka sebaliknya w4rga emas itu yang terlebih dahulu ‘membvang’ anak-anaknya.

Katanya, setiap kali pihak media mendedahkan perihal warga emas di bawah jagaan dan rawatan mereka, pasti ada anak, menantu, dan cucu yang akan memberikan respon.

“Nasihat kami, jangan kita respon dengan membuka a1b mak ayah kita di sosial media.

“Menceritakan kisah siIam mak ayah kita di media sosial tidak menjadikan kita lebih baik di pandangan mata orang lain.

“Jika tiada sesiapa yang mampu menjaga beliau, tak mengapa. Biarlah kami ambil tangungjawab ini. InshaAllah selagi berkemampuan kami akan menjaga beliau sebaiknya,” katanya.

Malah, rumah jagaan turut sempat menasihati anak-anak supaya tidak menceritakan kisah siIam ibu bapa di media sosial. Sebvruk-bvruk mana pun ibu bapa, tanpa mereka anak-anak tidak mengenal dunia.

“Sebvruk mana mak ayah kita, tanpa mereka kita tak kenal dunia. Biarlah Allah yang mengadilinya, kita semua tak layak nak meny4lahkan mana-mana pihak.

“Bukan hak kita nak s4lahkan anak atau ibu atas perkara yang telah berlaku. Cuma nak ingatkan sedikit. Besar jasa ibu meng4ndung dan melah1rkan kita. Syvrga di bawa telapak kaki ibu.

“D0akan urusan kami dipermudahkan. Sekali lagi kami ulangi. Meny4lahkan mana-mana pihak tidak menyelesaikan mas4lah yang berlaku.

“Sem0ga urusan kita semua dipermudahkan dunia akhirat. Dunia sementara akhirat kekal selamanya,” katanya.

Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas mem0hon maaf dan mend0akan yang terbaik untuk semua pihak yang terlibat.

Kepada orang ramai, pihaknya berterima kasih di atas sokongan yang diberikan.

Pada Ahad lalu, kisah piIu Zahrah dided4hkan di sebuah televisyen swasta di mana dirinya dibuang sembilan anak-anaknya dan diabaikan selepas suaminya mninggal dunia pada tiga tahun lalu.

Lebih kec3wa, setelah dia dir4wat di hospital, tiada seorang pun anaknya yang mahu menvntut sebagai warisnya hingga memaksa pihak kebajikan hospital menghantar Zahrah ke rumah jagaan orang tua tersebut.

Ibu BerIinang Air Mata Dibvang 9 Anak, Tapi Menantu Ded4h Ded4h Cerita Sebenar, Cucu Masuk Komen Sekali?

TERDAHULU, media pada Ahad lepas melaporkan dalam temubual bersama Zahrah Ahmad seorang w4rga emas berusia 83 tahun yang mend4kwa dirinya di4baikan oleh kesemua 9 orang anak ketika mendapatkan r4watan di sebuah pusat perubatan sebelum dipindahkan untuk menetap di sana.

Paling meny4yat hati, dia terkiIan apabila mereka pernah menyatakan takkan datang z1arah sama ada ketika hidup mahupun sebaliknya.

Ada 9 orang anak namun tiada yang sanggvp menjaga…

Bukan anak-anak yang bvang dia… tapi dia yang bvang anak sejak kecil

Rentetan kisah itu, seorang wanita yang mend4kwa sebagai menantu kepada wrga emas terbabit tampil mended4hkan cerita yang mengejvtkan ramai. Ujar Normala Shamsuddin, ibu mentuanya itu tidak pernah melayan anak-anaknya dengan baik. Justeru, dia berharap agar orang ramai tidak menghvkum mereka sebelum mengetahui kisah sebenar.

Giliran cucu pula buka mulut..

Namun begitu, kenyataan itu jelas men1mbulkan rasa terkilan oleh seorang individu yang did4kwa sebagai anak tirinya menerusi ruangan komen. Jelasnya walaupun pernah ada isu dengan w4rga emas tersebut, namun dia langsung tidak pernah mencanang a1b neneknya.

Walau apa pun yang terjadi, di harap hubungan ibu ini dengan anak-anak dapat dijernihkan. Sama-sama kita doakan.

 

Sumber: YouTube Buletin TV3 , FB Normala Shamsuddin, Sinar Harian, CC, Facebook Rumah Jagaan Dan Rawatan Orang Tua Al Ikhlas

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*