DUN Melaka ucap tahniah, beri penghormatan kepada ‘Abang Viva’

MELAKA – Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka hari ini mengucapkan tahniah serta memberi pengh0rmatan kepada Azwan Omar, 29, atau lebih dikenali sebagai ‘Abang Viva’ yang membantu m4ngsa banj1r di Selangor dan kini di Pahang, menggunakan kereta jenis Perodua Viva dan sebuah bot.

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Sulaiman Md Ali, ketika membentangkan Bajet 2022 Negeri Melaka berkata, beliau tersentuh hati dengan tindakan 0perator mesin itu yang sanggvp mengambil cuti daripada majikannya untuk mered4h kep4yahan bagi menyeIamatkan m4ngsa banjir di negeri berkenaan.

SULAIMAN ketikan persidangan DUN Melaka. FOTO Facebook Kerajaan Negeri Melaka SULAIMAN ketikan persidangan DUN Melaka. FOTO Facebook Kerajaan Negeri Melaka

“Yang membanggakan kita adalah beliau pergi ke sana dengan menggunakan kereta (Perodua) Viva dan membawa sebuah bot di atas bvmbungnya dengan hanya berbekalkan duit sebanyak RM50 iaitu RM20 digunakan untuk mengisi minyak kereta dan RM30 untuk membeli makanan untuk mengaIas perut.

“Jadi apa saIahnya kiranya kita mengucapkan tahniah dan pengh0rmatan kepada sukareIawan hero orang Melaka ini dengan kita semua memberikan tepvkan semangat kepada ‘Abang Viva’,” katanya.

Kisah Azwan tuIar di media sosial apabila sanggvp datang dari Melaka ke Selangor untuk menyeIamatkan m4ngsa banj1r pada minggu lepas dengan berbekalkan wang sebanyak RM50 bagi mengisi minyak kereta dan membeli makanan.

Terbaharu, beliau meminta orang ramai supaya berwaspada dengan mana-mana pihak yang mengambil kesempatan dengan menggunakan namanya.

Katanya, ini kerana beliau tidak pernah meIantik mana-mana pihak meminta duit dan mengumpul dana atas namanya, apatah lagi mengenakan b4yaran dalam mendapatkan khidmatnya.

SERAMAI 20 daripada 28 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Melaka mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang Dipertua DUN pada Persidangan Pertama (Khas), Penggal Pertama, DUN Melaka Ke-15 di Seri Negeri, Ayer Keroh, Melaka. – UTUSAN/RASUL AZLI SAMAD

Dalam pada itu, Sulaiman turut mengumumkan kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM200,000 bagi membeli bot untuk digunakan dalam misi menyeIamat m4ngsa banj1r di negeri berkenaan sebagai persediaan menghadapi mus1bah pada masa akan datang.

Beliau, yang mewakili kerajaan negeri, turut bersimpati dan meIahirkan rasa dvkacita di atas benc4na banj1r yang meIanda negara baru-baru ini sehingga menyebabkan beberapa negeri ditenggeIami air dan rakyatnya memerlukan bantuan segera.

‘Abang Viva’ belum beri kata pvtus ditawar kereta baru oleh usahawan

Aishah (kiri) masih menunggu keputusan Azwan dalam menerima hadiah sebuah kereta yang ingin diberikannya untuk kegunaan peribadi sebagai tanda terima kasih atas pengorbanan pemuda itu.

Dalam pada itu, terdahulu seorang usahawan yang juga Pengarah Shalicious Empire Sdn. Bhd., Wan Siti Aishah Wan Hasan mencari Azwan untuk menghadiahkannya sebuah kereta untuk kegunaan peribadi sebagai tanda terima kasih atas peng0rbanannya.

Menerusi perk0ngsian di laman Instagram milik usahawan tersebut, dia telah berjaya menghubungi Azwan dan bertanyakan kesudiannya untuk menerima pemberian tersebut, namun pemuda itu dilihat belum memberikan kata putus.

Katanya, Azwan ingin memberi f0kus kepada misi membantu m4ngsa banj1r terlebih dahulu dan akan mempertimbangkan tawaran tersebut semula setelah selesai urusannya.

“Korang jangan ganggu dia dulu, biar dia selesai apa yang patut.

“Apabila semua dah selesai, ‘Abang Viva’ boleh hubungi sha dan apa pun keputusannya, sha hormati,” tulis usahawan tersebut menerusi hantaran di Instagram.

Sementara itu, rata-rata orang ramai memuji cara pemuda tersebut yang lebih memf0kuskan misi bantuan dari perkara lain.

“Abang Viva macam berat nak terima hadiah, sempat lagi beri tahu dia tak buat apa-apa dan tak mampu nak jaga, dia memang ikhlas membantu tanpa mengharap baIasan,” kata @Butul Nda Belibut.

“Rendah diri sungguh Azwan, sampai dia cakap dia bukan senang nak tanggvng k0s penjagaan kereta tersebut, moga Allah baIas kebaikannya,” kata @KkaChuiii.

“Terbaik cara dia baIas, memang berjiwa besar, m0ga meIimpah ruah rezekinya dan rakyat Malaysia sentiasa meny0kong awak,” kata @Hafizul Helmi.

Murah rezeki! Usahawan mahu hadiahkan kereta kepada ‘Abang Viva’- “Harap dia sudi terima..”

Terdahulu, Seorang usahawan produk k0smetik, Sha Hasan menyatakan hasrat bagi menghadiahkan sebuah kereta baharu kepada lelaki yang tuIar selepas menyeIamatkan m4ngsa banj1r, Azwan Omar atau ‘Abang Viva’.

Menerusi satu p0sting di laman Facebook, usahawan berusia 25 tahun tersebut memohon bantuan warg4net selepas dirinya g4gal menghvbungi Azwan yang dipercayai sedang sibuk menjayakan misi di sekitar Pahang.

Tolong Sha please. Dah banyak kali cuba hvbungi tapi tak dapat. Harap Abang Viva sudi terima,” tulis pemilik nama Wan Nur Siti Aisya Wan Hasan itu.

Sha berkata, inisiatif tersebut sekali gus dapat memudahkan niat murni lelaki dari Melaka itu dalam membantu lebih ramai m4ngsa terjejas termasuk sebarang situasi di masa akan datang.

“Ada tak sesiapa boleh bantu saya untuk hvbungi Abang Viva? Saya ada WhatsApp dia tapi takde resp0ns. Insya-Allah saya nak hadiahkan kereta baharu. M0ga urusan dia dipermvdahkan dalam membantu lebih ramai orang,” k0ngsinya.

P0sting berkenaan dikongsi sebanyak 1,000 kali serta ratusan k0men net1zen yang menyambut baik hasrat ibu kepada seorang cahaya mata itu selain mend0akan Sha diIimpahkan rezeki berlipat kali ganda.

Selain itu, ada juga segelintir individu berharap supaya orang ramai memberikan masa dan ruang buat Azwan sekiranya mahu menyumbangkan sesuatu selepas nama lelaki itu ‘trend1ng’ di semua platform media sosial.

Tenang2 dulu, dia tengah s1buk tu

Alhamdulillah! M0ga murah rezeki

Bagi semua reda dulu..

Semalam, seorang pengguna Twitter @ushardaniele yang juga wartawan memaklumkan pihak Perodua mencari Azwan namun tidak menyatakan lebih lanjut mengenai tujuan tersebut.

Sumber: Bernama, Sinar Harian, Utusan Online, K! ONLINE.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Seni Hiburan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*