Raja B0moh datang lagi! Tular buat rituaI toIak b4njir, sekali ini yang terjadi pada dia

PETALING JAYA: Raja B0moh atau nama sebenar Ibrahim Mat Zin hari ini mvncul kembali dalam satu upacara yang dipercayai untuk menoIak mus1bah banj1r.

Menerusi video yang tuIar di media sosial, Raja B0moh tersebut membuat ‘penampiIan’ bersama seorang wanita yang dikenali sebagai ‘Puteri Zaleha’.

Upacara tersebut dipercayai dilakukan di sebuah Iokasi di Teluk Intan.

Menerusi r4kaman itu, Ibrahim dan Zaleha turut berd0a kepada Allah SWT untuk menoIak benc4na.

“Ya Allah ya tuhan ku, ku p0hon kepada Mu ya Allah, janganlah tvrunkan sebarang mus1bah di teIuk ini. Datang dan pergi memanglah kerja kau Ya Allah tetapi red4kanlah penduduk ini supaya hidupnya aman damai dan tidak ditimpakan mus1bah.

“Janganlah tenggeIamkan teIuk ini ya Allah, ku p0hon kepada-Mu ya Allah,” Zaleha didengar berd0a.

Dalam r4kaman itu Zaleha juga didengar menyanyikan lagu ‘M4yang Sari’.

Raja B0moh itu sebelum ini menjadi perhatian susuIan kehiIangan pes4wat MH730 pada 2014. Dia yang ketika itu melakukan r1tual dengan menggunakan ter0pong dan buah kelapa untuk  mengesan kapal terbang.

JAIPk buka kertas si4satan terhadap Raja B0moh

Upacara r1tual menoIak banj1r dilakukan Raja B0moh bersama seorang wanita dikenali Puteri Zaleha yang tuIar di media sosial pada Rabu.

SEMENTARA itu, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) membuka kertas si4satan terhadap seorang individu dikenali sebagai Raja B0moh berhvbung satu r1tual menoIak banj1r dilakukan di Dataran JPS di Teluk Intan yang videonya tuIar di media sosial pada Rabu.

Pengarah JAIPk, Datuk Mohd Yusop Husin berkata, kertas si4satan dibuka mengikut Sksyen 14 En4kmen Jnayah Syar1ah Perak 1992 atas kesaIahan menceIa dan mengh1na agama Islam.

“JAIPk membuka kertas si4satan berhvbung perkara ini.

“Orang ramai dinasihatkan agar tidak terpengarvh dengan perkara-perkara seumpama ini dan menj4uhi apa juga amalan yang menjvrus kepada khvrafat,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini pada Rabu.

Video berdvrasi 25 minit yang tuIar di Facebook itu memperlihatkan Raja B0moh bersama seorang wanita dikenali sebagai ‘Puteri Zaleha’ membuat r1tual tepvng tawar dipercayai untuk menoIak kejadian banj1r.

Mereka menggunakan bahan-bahan seperti beras, kuny1t, bunga dan daun-daun kayu. Turut kelihatan di hadapan mereka ialah surah Yasin dan kitab suci al-Quran.

Lelaki yang memakai k0t hitam, bertengkoIok dan berseIempang merah menyebut upacara yang dijalankan itu adalah upacara petua-petua di zaman dahulu.

“Kita minta semua tempat di Malaysia tvrun air, bukan kata di TeIuk Intan sahaja, tapi seIuruh Malaysia, seluruh kepuIauan Melayu dan seIuruh dunia,” katanya dalam r4kaman video tular tersebut.

Dalam r4kaman itu, ‘Puteri Zaleha’ juga didengar menyanyikan lagu ‘Mayang Sari’.

Menurut ‘Puteri Zaleha’, mereka mer4fak semb4h kepada sungai yang berada di Teluk Intan dan telah melaksanakan tanggungjawab dengan mengharapkan semua penduduk hidup aman damai.

Buat FB live ketika r1tual

Difahamkan, upacara rituaI menghalau banjir dibuat di FB live milik Raja B0moh tersebut sebelum dimuat naik kembali ke aplikasi TikTok @akhiameer dan mendapat resp0n yang pelbagai daripada warg4net.

@akhiameer

Astaghfirullah, halau banjir pulak dah😢 #banjir2021 #daruratbanjir #fyp

♬ original sound – MOHD AMIRUL – MOHD AMIRUL

 

Buat soIat hajat, jangan sy1rikkan Allah

Sehubungan dengan tuIarnya video itu, ruangan k0men pengguna TiTok berkenaan penuh dengan reaksi warg4net yang b1mbang dengan ak1dah umat Islam susulan perkara tersebut sangat bertentangan dengan agama Islam.

Janganlah tambah mvrka Allah S.W.T

Ingatkan rancangan ketvk2 Ramadan tadi

Terpes0ng tervk dah ni

Ses4t dah ni

Niat dah betul, cara yang saIah

 

Sumber: Utusan Online, Sinar Harian, TikTok @akhiarmeer

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Seni Hiburan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*