Ustazah Afifah D4kwa SaIam Artis Boleh R0sak R0h & Jiwa, Netizen PeIik Semua Tak Kena!

Umum mengetahui isu bersaIin dengan doktor lelaki masih belum reda di media sosial kerana ramai individu memberikan pendapat peribadi mereka berhubung isu berkenaan.

Terbaru, nama Ustazah Siti Afifah Shahbudin kembali menjadi perbualan netizen. Kali ini, beliau mend4kwa bersalaman dengan artis boleh merosakkan r0h dan jiwa?

R0sak r0h kita

Orang dulu-dulu berebut, kalau jumpa ulama berebut nak salam, bukannya kita berebut-rebut nak salam dengan artis. Salam artis tu ia r0sak r0h kita, jiwa kita akan r0sak bila kita bersalaman dengan artis dan sebagainya. Tetapi bila kita berjumpa dengan orang yang rajin ibadah, jumpa dengan orang tua kita ada r0h dan jiwa tersendiri.

Menurut Ustazah Afifah, bersalaman dengan orang agamawan lebih baik jika dibandingkan bersalaman dengan artis. Ustazah Afifah turut mend4kwa, orang yang rajin beribadah ini mempunyai r0h dan jiwa tersendiri. Video yang dimuat naik di TikTok itu ternyata mendapat pelbagai reaksi daripada netizen.

Rata-rata netizen mend4kwa ustazah tersebut sengaja mencari publisti di media sosial. Tambah netizen, ustazah tersebut juga did4kwa mengeluarkan kenyataan yang belum dikenal pasti fatwanya.

Video

Salam artis boleh hiIang ‘r0h’, Aishah p0hon ustazah viraI bimbing bukan mengh1na

DALAMA pada itu, penyanyi Datuk Aishah pula terpanggil untuk menguIas sebuah video yang dimuat naik oleh Afifah yang mend4kwa seseorang boleh kehiIangan jiwa atau r0h jika bersalaman dengan golongan selebriti.

Menurut Aishah atau Wan Aishah Wan Ariffin, 57, apa diperkatakan oleh Afifiah itu seakan-akan mengh1na artis.

aishah 2

“Ustazah hina golongan kami (artis). Sepatutnya orang macam ustazah b1mbing kami dan bukannya mengh1na.

“Ustazah adalah orang yang sepatutnya lebih berhemah, lebih berilmu dan lebih dekat belajar dengan Allah,” katanya.

Penyanyi lagu Janji Manis Mu ini turut membuat perbandingan dengan d4kwah agama lain yang pernah dilihat ketika dia menetap selama 10 tahun di New Zealand sebelum ini.

May be an image of 1 person, sitting and headscarf

“Inilah perbezaan d4kwah yang saya lihat selama 10 tahun di New Zealand. Kalau d4kwah kita yang marah dan cepat menghvkum, jangan m4rah kalau anak muda terpikat dengan agama lain kerana d4kwah mereka penuh kasih sayang.

“D0sa dengan Allah boleh bertaubat, d0sa dengan manusia kena minta ampun sesama manusia. Ustazah h1na sekelompok kami. Sanggup ke cari kami di akhirat nanti,” jelasnya.

Ustazah adalah orang yang sepatutnya lebih berhemah, lebih berilmu dan lebih dekat belajar dengan Allah

DATUK AISHAH

PENYANYI

Dalam masa sama, Aishah berpendapat golongan yang mempunyai ilmu agama sebegini sepatutnya menggunakan kelebihan tersebut untuk terus membimbing masyarakat ke jalan benar tanpa menggunakan kekerasan.

“Janganlah tunjukkan d4kwah kita dengan keras tanpa kasih sayang. Kepada yang ada ilmu b1mbinglah kami dengan cara baik.

aishah 3Aishah menyeru golongan agamawan untuk menyampaikan d4kwah secara lembut.

“Berd4kwahlah dengan baik. Jangan buat kami hiIang rasa hormat terhadap golongan ustaz dan ustazah,” ujarnya.

Terdahulu Afifah juga mendapat perhatian ramai selepas mengeluarkan kenyataan berhubung suami d4yus apabila seorang isteri mendapatkan khidmat doktor lelaki ketika proses bersaIin.

Aishah mengulas perkara tersebut menerusi satu video yang dimuat naik di laman Instagram miliknya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Wan Aishah Wan Ariffin (@aishahjmm)

“Bawah tempat rahs1a suami saja tahu” – Pend4kwah Iantang pertahan ibu bersaIin, label suami d4yus biar doktor lelaki tengok 4urat

KETERUJAAN pastinya dirasai oleh ibu bapa yang bakal men1mang cahaya mata.

Bagaimanapun banyak persediaan perlu difikirkan sebelum proses kelahiran termasuklah pemilihan hospital dan doktor.

Jika bersaIin di hospital swasta, bakal ibu boleh memilih mana-mana doktor yang disukai atau dirasakan selesa, tetapi ‘kelebihan’ ini tidak diperolehi jika bersaIin di hospital kerajaan,

Mahu atau tidak, ibu-ibu hamil terpaksa mendedahkan 4urat untuk bayi mereka disambut oleh doktor lelaki kerana situasi ini difikirkan ‘d4rurat’.

Bagaimanapun, isu doktor lelaki menyambut kelahiran bayi membuatkan seorang penceramah bebas berasa kurang senang terhadap suami yang sanggup membiarkan perkara itu berlaku.

Perkongsian Siti Afifah Shahbudin di media sosial menjadi tuIar apabila dia begitu Iantang dan tegas menyatakan pandangan bahawa kaum ibu tidak sepatutnya mended4hkan 4urat di hadapan lelaki yang bukan suami mereka.

“Lelaki-lelaki di luar sana, minta maaf. Anda nak m4rah ustazah, m4rah!

“Kadangkala yang tak masuk akal, doktor lelaki. Kalau kamu tak takut d0sa… dengan Allah esok Dia tanya 4urat isteri kamu tu tidak ada kemudaratan kerana ramai doktor wanita di luar sana.

“Ramai doktor wanita (boleh sambut) bersaIin , kenapa dibiarkan doktor lelaki juga yang nak sambut bini awak. Tengok ‘bawah’ bini awak tu,” ujarnya.

Turut menjadi pertikaian dan persoalan wanita ini apabila golongan suami tidak berasa cembvru doktor lelaki melihat avrat dan bahagian kemaIuan isteri.

Malah, golongan suami ini juga dikatakan d4yus kerana ramai doktor wanita di luar sana yang boleh menyambut keIahiran mayi mereka.

“Mana dia seorang lelaki, mana seseorang yang ada rasa cembvru melihat lelaki lain lihat 4urat isteri dia, bawah tempat rahsia hanya suami saja tahu.

“Sebagai seorang suami, kamu ingat di dunia kamu boleh lepas tangan. Allah akan membeIa wanita. Jangan main-main. Sehebat mana kamu sama ada ustaz di luar sana mengajar dan ceramah, macam mana kalau bini (b4yi) kamu disambut lelaki yang bukan suaminya.

“Kamu bertanggungjawab di hadapan Allah. Kamu d4yus . Suami yang d4yus adalah yang tiada ihsan, tidak membeIa marvah isterinya,” ujarnya lagi.

Mentang-mentang bukan kita yang beranak. Anda (lelaki) kalau sakit perut pun b1sing dan kec0h.

SITI AFIFAH

Justeru dia menasihati golongan suami supaya mengumpul duit dalam tempoh sembilan bulan isteri mengandvng jika tidak mampu membayar kos meIahirkan anak di hospital swasta, yang dianggarkan menelan kos sekitar RM4,000.

Selain itu, dia juga berk0ngsi mengenai k0mpilasi terpaksa ditanggvng wanita yang bersaIin melalui kaedah pembed4han.

“Bayarlah doktor perempuan. Mentang-mentang bukan kita yang beranak. Anda (lelaki) kalau sakit pervt pun b1sing dan kec0h,” katanya lagi.

Video yang dikongsi di akaun TikTok miliknya dihujani banyak pendapat dan cadangan di ruangan komen.

Warga maya mengutarakan pendapat mereka susulan pandangan yang diberikan pend4kwah wanita ini.

Komen netizen di TikTok.

“Bukan semua orang mampu ke swasta untuk pilih doktor. Nak menyimpan setiap bulan dari mengandvng pun kena fikir k0mitmen rumah dan anak yang sedia ada.

“Senangnya cakap. Suami minta doktor perempuan, dia kena marah balik. Lepas tu saya cakap tak apa saya dah nak beranak ni, lepaskan sak1t saya.

“Memang semua ada RM10,000 dalam tangan nak hantar bini bersaIin di hospital swasta. Jangan senang-senang jatvh hukum even ustazah sekali pun.

“Tak apa nanti nak bersaIin p4kat ketvk rumah ustazah mungkin dia boleh toIong sambut b4by kalau doktor perempuan tak ada,” komen netizen di TikTok.

Semakan mStar pada akaun TikTok miliknya mendapati ustazah Afifah kerap berkongsi video mengenai tip dan nasihat kepada umum.

 

Sumber: Siti Afifah, Ohbulan, mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Seni Hiburan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*